tisdag, oktober 16, 2012

En lycklig Mathias på ett av våra 5-stjärniga hotell
Igår när jag jobbade kom några fransmän fram till mig & började prata franska. Jag tittade på dom, skakade på huvudet & sa "no french". Då slutade dom tvärt att prata, rynkade på ögonbrynen & pekade på min namnskylt - "schaaaaqliiin?". Jag svarade "oui" varpå dom fortsatte prata franska med mig. "Nonono, i´m not from France, i´m from Sweden, I do not speak french, okey?". Dom slutade prata igen, kollade på varandra med undrande miner, tittade tillbaka på mig, skakade på huvudena & gick. Några minuter senare kom en gäst fram till mig: -"Is it true that you are you from France, but not speaking french?". Som ett frågetecken frågade jag var det hela handlade om varpå hon berättade att några fransmän hade berättat för henne att jag var från frankrike, men inte pratade franska. Tillsammans skrattade vi sedan åt hela situationen. Ja ni, vad ska man säga.. Ett franskt namn är visst inte okej såvida man inte är fransyska?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar